torsdag 28 oktober 2010

Mera självkänsla

Vaknade bredvid en jättevarm kille, igen. Kevin med hög feber idag också, så nu ligger han och sover på soffan, stackarn.

Wille och Tomas har åkt iväg för att skriva ut Halloween bilder, han ska få välja, så det blir spännande att se vad det blir.
Jag är lite besviken. Kände inte av mitt träningspass från igår. Fast jag kanske ska vara glad istället? Att jag kommit igång fort? Eller jag kanske fuska igår?
Men nu när jag och Barbro var ut på vår sk. jogging/promenad sväng så kände jag av lite i rumpan. Bra!
Men hur är det där med träningsvärk? Får man det som otränad, eller att man gjort ngt. kroppen inte var van vid. Men de som är jättetränade? Får dom aldrig nå träningsvärk? Är det när dom pushar kroppen liite extra. Eller?

Jag har börjat lyssna på min första ljudbok. Jag tycker om böcker som handlar om personligheter osv. Som man kan ta till sig i sitt egna liv, typ.
Så nu har jag Mia Törnbloms andra bok, som ljudbok; Mera Självkänsla.
En duktig kvinna som gått från hemlös drogmissbrukare till en stark, lycklig och glad kvinna.

Vet ni skillnaden på självkänsla och självförtroende? Det visste inte jag för något år sedan till jag ramla över hennes första bok; Självkänsla nu!
Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg mycket från den, bara att den var bra och att den hade bra tips för att öka just självkänslan.
Jag tror mer på mig själv nu. Man ska inte vara rädd för att göra fel. Man är inte dåligare människa för det. Däremot måste jag nog ändå jobba på att inte ställa för höga krav på mig själv. Jag kan inte vara bäst på allt;)

Hon nämner den gamla klyschan; Du måste älska dig själv för att kunna älska någon annan.
Att den viktigaste personen för en själv, är just en själv. Man är inte ego för det, tvärtom så kommer det gynna alla andra också.

Ja, den är intressant. Och jag tror många skulle behöva lyssna på henne. Och man är inte dålig människa för det. Eller tycker folk det är pinsamt att säga att man måste stärka sin självkänsla? Det är väl just då man är som modigast isånna fall, då man gör något man tycker är läskigt?
Jag utmanar mig själv mer och mer och jag brukar se allt som så, att allt man tar in, lär man sig något av. Alltid. Oavsett om det är något mer jobbigt eller roligt.

Vi är bra som vi är!

Update: Fast i ljudboksträsket. Nu har jag 3 ljudböcker till.
Mia Törnblom, Du äger.
Bent Hougaard, Curlingföräldrar och servicebarn (En barnpsykolog som skrivit den)
Gahrton Unenge, Loke, den lömskes skatt (En ljudbok för Wille)
Känner mig helt plötsligt mer vuxen och kulturell!

3 kommentarer:

  1. Det där med träningsvärk är väldigt individuellt..men ALLA kan få det otränade som tränade! Jag får nästan alltid det för jag pushar mig själv lite mer varje gång...sen beror det ju på vad du tränar! Sen om du stretchat bra så får du ju mkt mindre värk...

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet carola ! Helt rätt tänk om självförtroende o självkänsla.Blir glad när jag läser ditt inlägg
    Kramar
    Pappa

    SvaraRadera
  3. Go girl. Så borde man tänka oftare eller jämt.
    Har nån liknande bok men aldrig läst igenom den=)borde
    kram

    SvaraRadera