onsdag 21 mars 2012

Monkey see, monkey do? (Tidsinställt)

Innan jag fick barn så kunde jag bli så irriterad över att se när föräldrar inte hörde sina barn när dom ropade eller ville dom något. Det kunde ta 3 stycken "pappa" eller "mamma" innan dom ens reagerade. SÅ skulle då jag aldrig bli!

Men ve och fasa så har jag insett att det är ju så jag har blivit! Och blir iriterad på mig själv när jag inte hör första gången eftersom jag vet hur irriterande det är att inte barnen hör första gången. Än en gång, Monkey see, monkey do?

Jag pratade med min svägerska om detta och kom fram till att det nog är för att det ofta är en massa stim och tjo emellanåt, så vi föräldrar lär oss att slå lock för öronen då och då. Men det är ju precis detta som gör att barnen lär sig att man inte behöver lyssna första gången.

Behandla barnen som ni vill att dom ska behandla er. Det tror jag på till stora drag!

4 kommentarer:

  1. Längesen jag var in till dig! Men du är så klok du Carola! Visst är det så, ibland "vaknar jag till" först när Toni säger; "Men hör du ingenting?" Helt avskärmad liksom..Men försöker verkligen också bekräfta barnet när dom ropar, även om man inte har tid just då, så säger man ju det. Men, inte alltid man lyckas. Jag kör förresten också Mammafitness, har precis fått programmet, det verkar inte så himla blodigt, men vi får väl se hur det känns imorgon;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, du kör också mammafitness? När började du? Jag väntar och väntar på mitt program, borde få det snart. Men du är väl fit redan?

      Javisst är jag klok! Måste bara agera efter det också;) Nämen det är väldigt irriterande då man gör precis så man inte tycker är rätt, tur man vet om sina brister, så kan man jobba på det iaf.

      Och jag har alltid tyckt du skrivit kloka saker om barnuppfostran, kan du inte börja om med det? eller gör du det?

      Radera
    2. Jag började första mars, du också eller? Är riktigt kul att få lite variation i träningen! Jag har faktiskt funderat på börja blogga igen, det är ju så kul att ha kvar! Vet faktiskt inte varför jag inte bara tar tag i det igen, lathet?;)

      Radera
    3. Jepp! 1 mars, men jag har då för tusan inte fått nåt träningsprogram än!=/
      Måste maila och fråga...
      Ja det tycker jag absolut du ska göra, börja om o blogga alltså! :)

      Radera