måndag 5 mars 2012

Atopisk hudtyp

Wille har, sen han föddes, alltid haft någon typ av problem med huden. I år fick vi bekräftat att han har atopisk hudtyp. Googlar jag det så står det att det även kallas böjveckeksem.

Vi har 3 olika cortisoner, mjukgörande, tavegyl, specialplåster. Men nu har det blivit värre igen. Från att bara ha haft det på handlederna, så har det spridit sig upp på händerna. Sen har han även runt munnen och är torr i ansiktet. Och lite runt fotlederna.
På fredag åker jag in med honom igen för att be dom kolla upp det ännu mer. Har smort och smort och smort men det blir inte bättre. Nånting annat måste gå att göra, annars tunnar vi ju ut huden med cortisonet alldeles för mkt.

Han klagar sällan, medan jag hade ju blivit tokig. Tyvärr verkar det vara något han får leva med om han nu inte växer "ur det". Men det ska kollas upp ordentligt först innan vi ger oss.

Förra året såg det ut såhär en sväng. (han kliade sönder sig på nätterna när han sov)
kika inte om ni är lite känsliga.













10 kommentarer:

  1. Ja sådär har Edith sett ut och gör ju det än... Vinter och kyla är det värsta för henne - och även för mig - så snart blir det bättre då han kan vara ute i solen !
    Böjveckseksem kan utvecklas åt lite olika håll - allergier och psoriasis, men även försvinna, så visst är det bra att ni håller koll på det !

    ♥ ♥ ♥
    KRAAAM från sjuka familjen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, denna vinter och kyla. Måste nog bosätta oss i varmare breddgrader under vintern;)
      Jag tycker det ser lite ut som psoriasis just nu med eksemen på händerna. Men vi får se vad läkarn säger på fredag.

      Nu får ni ju allt krya på er! Var allt flr längesen vi såg er!
      Kram

      Radera
  2. Stackars liten :( Jag har också det där men "bara" runt halsen nu för tiden. Den här perioden är värst.

    Sol hjälper faktiskt också eller "fejkad sol" testa havsbadets fejk soldäck (?) Kroppspuder kan också hjälpa/lindra lite men tyvärr fungerar hydrocortison allra bäst. Att ha så luftigt sim möjligt där eksemen finns är också bra. Det finns även en salva som heter Locobase repair som jag använder ibland för att inte alltid ha cortison. Inte lika bra men fungerar ok.

    Kramar Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje vinter får han såhär, mer och mindre=/
      Ahh, havsbadets fejksoldäck har aldrig testats, kanske vi borde göra.
      Det blir ofta värre efter han varit ute och vantarna "hållt inne" huden + att det blir fuktigt ibland av snön. Är ju inget han tänker på när han leker=/
      Vi har locobase och miniderm för mjukgörande. Men får se vad läkarn säger på fredag.
      Kram

      Radera
  3. Hej, Marie heter jag och jag hittade hit via Therese Samuelssons blogg. Läste att ni har svårt att hitta en bra slava till eran sons utslag. Jag säljer A´vera hudvårdprodukter, som i grund å botten innehåller Aloevera.Jag säljer bla en kräm som är riktigt bra mot dom flesta hudproblem, har själv problem med exem periodvis och har då blivit hjälpt av denna salva. Har även fått mkt feedback om den av nöjda kunder. Tänkte om du skulle vara intresserad av att testa den? Jag har hemma en miniversion som kostar 70kr å om du hellre bara vill ha ett litet prov så kan vi säkert lösa det på nått sätt.
    Mvh Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie!
      Jag har en granne som säljer Aloe Vera produkter så jag har endel därifrån, vet inte om det är samma som du säljer?

      Vi ska testa en av salvorna jag har ett tag, har hört dom är magiska till vissa eksem:)
      Tack för tipset och omtanken!

      Radera
  4. Jag hade exakt sådär när jag var yngre, ett tips är bommulsvantar som finns på apoteket som han kan sova med. då kliar han kanske inte så mycket :) sen fick jag gå på ljusbehandling på vc, sjukt bra! krävs några gånger men för mig funkade det iaf.

    lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj:) Bomullsvantarna har jag hört talas om, dom ska införskaffas! Ljusbehandlingen ska jag höra mig för om på fredag då vi ska träffa läkaren, tack för tipset! :)

      Radera
  5. Hej! Vet inte om du fått något svar på detta men jag hade samma problem som barn... visade sig att jag var allergisk mot kortison...

    SvaraRadera