onsdag 15 februari 2012

Taggad och ångest inför mitt nya liv?

Jag har kvar mitt tagg inför det "nya, mer hälsosamma livet"! Men där långt in i mig verkar det ligga nån dold ångest över att jag tror att jag aldrig ska få äta gott igen!? För jag har bunkrat chips och popcorn likt en hamster i kinderna, fast jag sväljer ner det och bunkrar det i magen istället...

Som jag skrivit tidigare så kommer inte själva träningen vara den största utmaningen.
Utan maten. Jag gillar verkligen inte att laga mat. Ibland är det kul, men oftast inte. Jag gillar inte grönsaker. Vi är kassa på att äta grönsaker hemma! Och jag har alltid varit kass på det.

Jag är förvisso uppvuxen med en plastpappa som älskar att laga mat. Inga konserveringsmedel där inte. Allt hemlagat från scratch. Men med min snälla mamma så har jag lätt kunnat charma henne med att få äta oboy och limpa istället för maten då jag såg att det var nåt jag inte tyckte om. Ifall jag hann innan K kom hem. För hade K kommit hem så satt han mittemot mig ända till jag ätit upp i princip allt på tallriken!

Har alltid varit kräsen. Och sa per automatik "tycker inte om" innan jag ens sett maten.
När jag flytta hemifrån så levde jag nästan på chips. Gröna naturchips för att vara exakt. Fortfarande mina favoritchips!
Men då kunde jag äta vad som helst
Utan att gå upp i vikt eller bli slapp. Jag rörde mig varje dag mest via ridningen, vilket är en grym träning för er som inte vet. Bara man rider "på riktigt" och inte bara åker häst.

Så det här med matvanor är inte min grej. Blev såklart mkt bättre då vi fick barn, då var jag tvungen. Och jag vill att mina barn iaf ska smaka innan dom säger "tycker inte om".

Jag kommer få recept på mat jag ska göra och äta. Det är super. Då ska jag bara laga maten.

Sen har jag alltid tyckt det varit "onödig" tid att äta tidigare, hade helst kunnat äta för flera dagar i förväg så slapp jag i några dagar, ja ni hör ju vilket hopplöst fall jag verkar vara, men
Nu vet jag bättre!

Alla tips som ni tror kan hjälpa och peppa mig med maten tas tacksamt emot!




2 kommentarer:

  1. Jag lagar alltid mycket mat så att jag har matlådor. Det är enda sättet för mig att orka äta bra! Så till lunch finns det alltid nåt att bara värma och orkar jag nån gång inte göra middag så får ungarna typ blodpudding och jag kan värma nåt från frysen.

    Och man kan äta gott. Jag äter helt okej och saknar inget under veckorna och äter lite som jag vill på lördagar.

    SvaraRadera
  2. Vi kör på husmanskost på veckorna..Försöker äta "vanlig" mat på veckorna och med lite grönsaker..Sen på helgerna äter vi vad vi vill och ostkrokar of course! Fan, jag tränar ju för att få käka :P Man lever bara en.gång ;)

    Kraaaaam

    SvaraRadera